Obligatorisk med e-faktura till offentliga sektorn!
fredag oktober 11, 2019
Vi håller i dagarna på att landa vårt e-fakturaprojekt. Bakgrunden är den nya lag som kräver e-faktura till offentlig sektor:

Från den 1 april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en ny europeisk standard. Det innebär att alla leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor enligt den nya standarden, och att alla offentliga organisationer måste kunna ta emot dem.
Lagkravet gäller för alla offentliga upphandlingar som har påbörjats efter den 1 april 2019. Offentliga upphandlingar som påbörjats innan detta datum omfattas inte retroaktivt av lagen. Om parterna har avtalat om en annan e-fakturastandard, kan leverantören fortsätta skicka fakturor enligt avtalad standard.
Om din medlem önskar en e-faktura finns den möjligheten i arcMember. Istället för att skicka en vanliga faktura genererar arcMember en elektronisk faktura som din medlem kan finna i sin internetbank.